woensdag 12 augustus 2015

Dansend over Het Kanaal.

Na 2 dagen wachten tot de lagedrukgebieden ons niet meer dwarszitten, gooien we vrijdagochtend los voor de Oversteek. Nog net in het donker op weg naar het Chenal du Four waar het tij al mee loopt. We worden naar het Noorden "meegesleurd". De 4 meter hoge deining van de afgelopen dagen is al gereduceerd naar 2 meter. De wind heeft helaas eenzelfde reductie doorgemaakt en we motoren richting Engeland. Het is een wolkenloze zonnige dag met een lange oceaandeining. Met muziek in de oren is het super genieten. Je hoort de motor niet meer en ik verbeeld me of ik weer een oceaanoversteek aan het maken ben. Als ik naar bakboord kijk zie ik geen enkel schip tot aan de wijde horizon! Zal ik even de stuurautomaat bakboord uit laten gaan, richting La Coruña? Hoe snel zal dat opgemerkt worden door de rest...
Ik dans, Paul danst, Jules doet mee en Sivy....slaapt vrolijk verder. Ondanks het motoren een heerlijke overtocht. De heldere nacht zorgt voor een formidabele sterrenhemel met de Melkweg goed zichtbaar. Om 01.00 u komt de maan als een vlammend zeil aan de horizon te voorschijn. De grote vaart passeert voor en achter ons, komende uit de verkeersscheidingsstelsels. 
We temperen iets in toerental om met het eerste daglicht Dartmouth aan te lopen. We ruiken het land. Een heerlijke zoetige bomenlucht. We varen tussen de beboste kliffen naar binnen, de rivier op. Dartmouth en het tegenover gelegen Kingswear moeten nog ontwaken. De zon belicht de bovenste rij huizen van  Dartmouth al. Ons ponton verwacht ons. 
Zodra we aanleggen, komt de eerste vraag van de buurboot: "biertje?". En zo zitten Anton en Paul om half acht in de ochtendzon aan het bier, met sigaar. Kees van de Stormvogel vindt dat eigenlijk wel een goed plan. Ook daar klinkt het pssst van een bierblikje dat opengetrokken wordt. Daarna volgt de koffie en ontbijt met eieren.
We genieten vandaag van elke minuut in Dartmouth. Door het instabiele zomerweer van de afgelopen dagen gaan we morgen alweer door naar Portland.
Met een grote groep stijgen en dalen we over het kustpad naar de zeeverkeerspost, met klassieke vergezichten over de baai voor Dartmouth.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten