maandag 20 juli 2015

Van Noordzee naar Seine Baai

Duinkerke, donderdag 16 juli.
Vandaag verlaten we de Noordzee. 
Oostenwind: ons offer aan Aeolus heeft gewerkt (?!). We vlinderen naar Cap Gris Nez. We hebben 5 uur om de kaap te ronden met de stroming mee. 
Wat irritant is dat de nieuwste Imray kaart en Navionics kaart van 2015 de boeien na Duinkerke Ouest niet goed weergeven. De geul ligt te zuidelijk op de plotter. Zouden ze echt de boeien verplaatst hebben van dé aanloopgeul van de veerbotenhaven???
Cap Gris Nez is in de nevel gehuld. 


Als ik de veerboten van en naar Calais zie gaan, vraag ik me af hoeveel vluchtelingen het op deze vaart naar Engeland gelukt is zich te verstoppen. Op weg naar het Beloofde Land. Ingewikkelde problematiek. Horen later in Boulogne-sur-Mer van onze vriend Jo, die in de buurt woont, dat Boulogne als uitvalsbasis voor de veerboten fungeerde tijdens de stakingen 2 weken geleden. 

Na de kaap zeilen we aan de wind naar Boulogne, met als klap op de vuurpijl een wedstrijdje met de An d'Quante. Paul loeft Anton eruit. Jules aan de grootschoot, ik aan de fokkeschoot. Anton roept naar Jules dat hij niet weer mag winnen. Gisteren stond Jules aan het roer terwijl hij Anton voorbij "stoof". 
Uiteindelijk komt ie toch, onderlangs, voorbij.... 

De zon komt door, het wordt warm in de haven; de zonnetent hangt over de kuip.  De kinderen gaan zwemmen vanaf het strand. Ineens is het weer ouderwets zomervakantie. 

Vrijdag 17 juli.
De ochtend besteden we aan het rekenen aan het tij naar Cherbourg, in samenhang met de weertrend. 
Nadat de printer aan boord het nieuwste schema eruit heeft gegooid, lopen we naar de ommuurde stad en lopen samen met Olga en Alexander van de Ladybird een rondje over de muur. Voor, achter en rondom ons zwermen de kinderen. Het regent als we terug gaan lopen. 


Al 2 middagen horen we soundchecks en vanavond is het concert dan echt daar: 
Concert at sea naast de marina. We staan even achter de hekken te gluren, naar t verre podium. Op internet lees ik dat Calogero speelt. Echt goed, vind ik. 
Ondertussen is het weer een steile afdaling op m'n slippers naar de steigers.
7 meter verval: ik zie Smeagol uit Lord of The Rings zitten. Hij schuilt hier in de krochten naast de boten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten